Elsebeth over haar werk als activation manager incontinence care en wound care
Ze heeft een historie in cosmetica en in food, maar stort zich sinds vier jaar met veel energie op merken als Tena, Cutimed en Leukoplast. De naam van de functie die Elsebeth de Haan binnen Essity vervult, is activation manager, een titel die misschien wat context verdient. Essity is een globale leider op het gebied van gezondheid en hygiëne, met een hoofdzetel in Zweden. Daar wordt op global niveau het wereldwijde merkenbeleid bepaald.
In Nederland vallen de merken onder verantwoordelijkheid van een brand manager en die bepaalt hoe het internationale beleid in Nederland vorm krijgt. De activation manager bedenkt vervolgens de manier waarop een merk in de markt wordt gezet. Elsebeth: “Tena, Cutimed en Leukoplast vallen binnen Essity onder incontinence care en wound care. Onze klanten zijn zorgorganisaties zoals de thuiszorg, verpleeghuizen en ziekenhuizen.”
Wij zijn de spil
“Als activation manager ben ik verantwoordelijk voor de offline marketingstrategieën voor onze klanten, inclusief promotionele campagnes, klantcommunicatie en ondersteuning bij productlanceringen. Onze digital activation manager is verantwoordelijk voor de online kant. Wij hebben veel overleg met elkaar. En natuurlijk stemmen we ook alles af met de brand manager en accountmanagers, maar wij zijn daarin de spil.”
“Mijn achtergrond ligt ook in de marketing dus dat deel van het werk was niet nieuw voor me. Wel werk je natuurlijk met specifieke producten en in mijn geval ook met andere doelgroepen. Ik ben in 2020 bij Essity begonnen als brand manager orthopedie. De functie van activation manager bestaat pas sinds begin 2024. In Nederland zijn er twee activation managers binnen Health & Medical. Mijn collega is verantwoordelijk voor compressie en orthopedie. Dat betekent dus dat heel Nederland mijn werkterrein is.”
Andere dynamiek
“Ik werk hybride: drie dagen op kantoor in Zeist, twee dagen vanuit huis. De gezelligheid op kantoor vind ik belangrijk. Je zit daar ook in een heel andere dynamiek, je kunt makkelijk even bij een collega langslopen. We werken ook echt als multi-disciplinair team en je moet veel overleggen en afstemmen. Tijdens de corona-periode werkten we natuurlijk allemaal vijf dagen per week vanuit huis, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik blij ben dat we nu weer naar kantoor kunnen, dat heb ik in die periode wel gemist.”
“Er wordt bij ons veel aan de onderlinge binding gedaan, dat vind ik wel een pluspunt van het bedrijf. Net zoals het voor mij belangrijk is dat duurzaamheid hoog op onze agenda staat. Nog los van het feit natuurlijk dat je met producten werkt die echt het verschil kunnen maken voor mensen. Ik heb een heel leuke baan en dit zijn waardevolle dingen die er voor mij ook aan bijdragen.”
Meer informatie
Ben je na het lezen van dit verhaal geïnteresseerd in werken bij Essity? Kijk dan op www.essity.nl voor meer informatie over ons bedrijf, kijk bij de vacatures of stuur een bericht naar ingeborg.burggraaf@essity.com.