‘Inhoud maken’ in Cuijk en Gennep
Gertie Eikenaar – Deze zomer hebben we flink wat tijd gestoken in wat in communicatietermen ‘contentcreatie’ heet. Letterlijk betekent dat ‘inhoud maken’ en dat is waar we in Communications eigenlijk een groot deel van onze werktijd aan besteden. We hebben als Essity Nederland onze eigen sociale mediakanalen (volg ons op Twitter, Facebook en LinkedIn!) en als je daar regelmatig iets zinnigs, interessants of leuks wilt posten is het zaak dat je iets te melden hebt.
We vinden om verschillende redenen dat we vertegenwoordigd moeten zijn op Nederlandse sociale media: de belangrijkste is natuurlijk het genereren van naamsbekendheid voor ons nog heel jonge – en daardoor onbekende – merk Essity. De meeste van onze product brands zijn vele malen beter bekend bij het grote publiek dan Essity, en zo hoort het ook. Mensen kopen geen Essity incontinentiemateriaal, maar TENA.
Corporate brand
Echter, een ‘corporate brand’ zoals Essity en voorheen SCA, is in bepaalde gevallen toch een belangrijke ‘paraplu’. Via je corporate brand kun je een positieve uitstraling voor je productbrands creëren als het gaat om de meer overkoepelende zaken zoals bijvoorbeeld duurzaamheid of het jezelf in bredere zin profileren als uitstekende werkgever. Dat laatste noemen we in goed Engels: Employer Attractiveness. In het kader daarvan hebben we ‘inhoud gemaakt’ voor onze sociale mediakanalen. We willen de buitenwereld laten zien hoe boeiend en leuk het is om bij Essity te werken.
We hebben zowel in Cuijk als in Gennep een dag dag lang opnamen gemaakt van collega’s die werden geïnterviewd over verschillende thema’s. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid, veiligheid, vrouwen werkzaam in de techniek, ontwikkelingsmogelijkheden, zelfsturing en meer. Het uiteindelijke resultaat bestaat uit 23 filmpjes. De uitdaging is in zo kort mogelijke tijd je boodschap op een leuke, aansprekende manier over de bühne te brengen. Op sociale media is een filmpje van 30 seconden vaak al aan de lange kant, dus je kunt je voorstellen hoe weinig materiaal er uiteindelijk maar overblijft.
Klasse!
Chapeau trouwens voor de collega’s uit Cuijk en Gennep die gewoon hartstikke stoer voor die grote camera gingen staan en vaak ingewikkelde dingen helder en duidelijk uit de doeken deden, echt klasse!
We zijn pas begonnen met het posten van de filmpjes; ook de collega’s uit Stockholm zijn geïnteresseerd, daarom hebben we ze in het Engels laten ondertitelen. Als het een beetje meezit gaan we nog dit jaar ook in de andere vestigingen materiaal ‘schieten’ maar daarover zijn we nog in overleg.
Hier zie je de video’s die we tot nu op YouTube hebben gezet zodat je ze makkelijk kunt delen (een selectie, externe link, opent in nieuw venster).
En op essity.nl staan ze alle 23 (externe link, opent in nieuw venster)