Essity koploper in duurzaamheid

Geplaatst in: Maart 2022
Frank Pörteners en Jan Wiebe Zanndstra in VR7 (foto: Simon van der Woude)

 

PARTNERBIJDRAGE | Essity is een toonaangevend en vooraanstaand internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf, waar duurzaamheid en innovatie een wezenlijk onderdeel zijn van de bedrijfsvoering. Het bedrijf heeft de ambitie om producten en diensten te ontwikkelen voor een circulaire samenleving. Een enorme uitdaging, wat vraagt om creatief denken, nieuwe businessmodellen en partnerships.

“Bij alles wat we doen vragen we ons af welke gevolgen het heeft voor het milieu en wat we kunnen doen om de ecologische footprint tot een minimum te beperken”, zegt Frank Pörteners, Operations Director van Essity Hoogezand. Naast Hoogezand heeft Essity in Noord-Nederland vestigingen in Suameer en Assen. In Assen worden onder de naam Tena washandjes voor de zorg gemaakt. Suameer is specialist in de productie van Tork non woven schoonmaak- en poetsdoeken, die in verschillende verpakkingsformaten worden verwerkt. De grootste vestiging in Noord-Nederland staat in Hoogezand, waar 550 mensen werken. Er worden onder andere Libero up&go luiers geproduceerd, naast diverse Tena incontinentieproducten.

Met merknamen als Tork, Tena, Edet, Libresse, Tempo, Libero en vele andere merken, heeft iedereen wel eens een product van Essity in handen gehad. Essity telt 3 bedrijfsonderdelen: Consumer Tissue (toiletpapier, keukenrollen en tissues), Professional Hygiene (papieren handdoeken, handzeep en dispensers) en Personal Care (incontinentie, vrouwelijke verzorging, babyverzorging en medische oplossingen). “Het welbevinden van de mens staat bij Essity hoog in het vaandel”, zegt Jan Wiebe Zandberg, Factory Manager in Suameer. “Het bedrijf heeft het doel om het welzijn van mensen te verbeteren door middel van toonaangevende hygiëne- en gezondheidsoplossingen. Niet voor niets is Essity een samenvoeging van essentials en necessities. Hygiëne en gezondheid zijn de essentie van welzijn.”

Grote stappen

Het van oorsprong Zweedse bedrijf neemt grote stappen in duurzaamheid. Bijvoorbeeld door het gebruik van andere grondstoffen, door plastic verpakkingen te vervangen door papier, door minder energie te gebruiken bij de productie en de producten steeds beter recyclebaar te maken. Een voorbeeld is de locatie in Suameer, waar non woven producten worden gemaakt. Er wordt daar sinds kort gebruik gemaakt van grondstoffen die van niet fossiele afkomst zijn, waarbij het eindproduct sterk, duurzaam en te composteren is. Zandberg:” Dat vergt een behoorlijke investering, maar we zijn ervan overtuigd dat we geen andere keuze hebben. Sterker nog, dit jaar volgen er verdere aanpassingen, waardoor we de capaciteit fors kunnen verhogen.”

Ook in Hoogezand zijn al talloze maatregelen genomen die bijdragen aan een duurzamere productie. “Zo breiden we elk jaar het gebruik van ledlampen uit, hebben we witte dakbedekking aangebracht, waardoor we zomers minder hoeven te koelen en zijn afgelopen jaar onze koeltorens vervangen voor de persluchtcompressoren”, legt Pörteners uit. “Door die laatste investering daalt het watergebruik van 9000 kubieke meter naar 100 kubieke meter. Verder hebben we de persluchtlekkages aangepakt, waardoor de CO2 uitstoot met 7.500 ton is teruggebracht.”

Hernieuwbaar materiaal

Daarnaast is Essity nadrukkelijk bezig met het terugdringen van het gebruik van plastic. Pörteners: ”Het doel van Essity is om in 2025 de producten te verpakken met 85 procent hernieuwbaar materiaal. In 2020 zaten we al op 77 procent. Diverse producten van Essity komen na gebruik bij het afval. Doel is om dit in 2030 voor 100 procent terug te winnen, hetzij als herbruikbaar materiaal of als bron voor het opwekken van energie.”

Daarvoor moeten nog wel de nodige stappen worden genomen, maar daarover bestaat bij Pörteners en Zandberg geen twijfel. Niet voor niets was Essity in de persoon van CEO Magnus Groth te gast bij de Klimaatconferentie in Glasgow, waar het bedrijf een presentatie gaf over alle interne ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

“We maken inmiddels producten die al volledig duurzaam zijn”, geeft Zandberg aan. “Daarnaast gebruikt Essity bijvoorbeeld stro bij de productie, een restproduct uit de landbouw. Hiermee zijn we de eerste en enige op dit vlak in Europa. Gelukkig wordt onze duurzame aanpak door de markt opgepakt. We willen wel concurrerend blijven, maar beseffen ook dat we door moeten gaan op de duurzame weg die we zijn ingeslagen. Dat zit ook in onze genen, daar willen we een voortrekkersrol in blijven spelen.”

(Dit artikel verscheen eerder in het Dagblad van het Noorden)

Print Friendly, PDF & Email
Deel dit artikel