Equipment Ownership in Hoogezand

Koos Woltmeijer en Mark Deuring geven uitleg

Koos Woltmeijer en Mark Deuring – Hoogezand  |  Onze Vice President Paul Davies heeft zich, een half jaar na zijn start in die rol, de vraag gesteld waarom fabrieken de prestaties laten zien zoals ze zijn. Op basis van die vraag wilde hij verdieping en begrip hebben van resultaten, wat onderzocht kan worden met het Organization Performance Model, waarbij de uitkomst een diagnose is van wat goed gaat en wat verbeterbaar is.

Om dit beter te begrijpen is er met behulp van dit Organization Performance Model een analyse gemaakt van wáár de problemen liggen maar vooral, wát de problemen veroorzaakt. Want als je weet wat de problemen veroorzaakt, kun je de oorzaak wegnemen/oplossen. Een diagnose is gesteld door de bemanning samen met collega’s binnen alle geledingen van de organisatie, zoals bijvoorbeeld collega’s van logistiek en HR. De diagnose was niet alleen specifiek voor de Heracles 10 maar had ook betrekking op de omgeving. Uit de diagnose kwam naar voren, dat er drie elementen zijn, die de problemen met name veroorzaken:

  1. Standaarden; hebben we ze wel? En als we ze hebben kunnen we daarop echt vertrouwen?
  2. Mensen; we hebben fantastische mensen in Hoogezand maar die raken gefrustreerd als ze telkens tegen dezelfde “uitdagingen” aanlopen.
  3. Systemen; we hebben heel veel systemen, die werken niet voor ons maar wij werken voor de systemen.

Op basis van deze drie elementen is besloten dat de machine operator weer eigenaarschap (equipment ownership) over zijn/haar ‘eigen’ machine moet hebben. Om dit equipment ownership succesvol te laten zijn, moet de operator centraal staan, heeft de operator technische-/machinekennis en verdieping (mastery) nodig en is er leiderschap nodig (leadership).

Een muur van ‘pain points’

Tijdens een kick-off bij de Heracles 10 hebben we uitgelegd wat equipment ownership inhoudt. We hebben de bemanning gevraagd om aan te geven wat de belangrijkste ‘pain points’ zijn waar ze dagelijks tegen aan lopen in hun werk. Deze pain points kunnen onderdeel zijn van een deel van de machine. Hieruit kwam een muur van pain points naar voren.

Uit deze input zijn in eerste instantie twee machinedelen gekozen die door twee bemanningsleden zijn opgepakt. Uiteindelijk is het idee dat iedereen eigenaar wordt van een deel van de machine.

 

Een tekening met 4 kwadranten

Deze twee bemanningsleden zijn uit het productieproces vrijgemaakt en zijn gedurende drie weken getraind in de basisbeginselen van het equipment ownership programma. Tijdens deze drie weken hebben zij onderzocht hoe een specifiek deel van de machine werkt (zou moeten werken).

Dat wordt met tekeningen (POS- phenomena oberservation sheet) inzichtelijk gemaakt.

Deze tekening bestaat uit 4 kwadranten

  1. Wat ging fout?
  2. Wat is de gewenste situatie?
  3. Welke parameters zorgen voor de gewenste situatie?
  4. Welke parameters zorgen voor de ongewenste situatie?

Grootste voordeel van tekenen, ten opzichte van een foto of video, is dat je door het maken van deze tekeningen het proces beter begrijpt, je weet wat er fout gaat en je beter in staat bent om te komen tot oplossingen en standaarden. Als je in staat bent om alle 4 de kwadranten te doorlopen kun je een setting/parameter maken.

Op deze manier gaat de gehele bemanning de drieweekse training doorlopen en zal een machineonderdeel voor zijn/haar rekening nemen. Iedereen wordt daarmee expert van dat deel van de machine en stelt de standaarden op voor zijn collega’s. Standaarden worden alleen aangepast wanneer dit kan worden onderbouwd en aanpassingen worden verwerkt in de tekening van de machine door de eigenaar. Iedereen houdt zich aan deze standaarden. Waar we uiteindelijk naar toe willen is dat iedere operator eigenaar is van een deel van de machine.

En omdat de operator eigenaar is van een deel van de machine zal hij/zij ook moeten weten wat voor geplande activiteiten er gepland staan in dat gebied.

Dus bijvoorbeeld onderhoud wordt eerst met de equipment owner overlegd voordat het ingepland en uitgevoerd wordt.

24-uurs communicatieplan

Daarnaast is er ook een nieuw 24-uurs communicatieplan gemaakt. Hierin kijken we vooral vooruit in plaats van achteruit. Doel van dit 24-uurs communicatieplan is dat iedereen op de hoogte is van de verliezen/events aan de lijn en tegelijk dat we een helder plan hebben dat ervoor zorgt dat we onze doelen gaan halen in de komende 24 uur. Een groot verschil is dat iedereen nu een overdracht heeft maar deze ook moet voorbereiden.

Een operator bereidt dan de dienst die na hem komt voor, zodat er geen onverwachte dingen gebeuren zoals bijvoorbeeld een machine-ombouw of schoonmaaksessie. De autonomie ligt bij de operator. En tegelijk krijgt iedereen ook een grote verantwoordelijkheid om te werken met de juiste discipline.

Inmiddels kunnen we vaststellen dat deze manier van werken als zeer positief wordt ervaren en ook de machineresultaten positief beïnvloedt. De volgende uitrol staat alweer gepland bij een andere machine in Hoogezand.

Wij zijn enthousiast over het proces, maar vooral waar het ons gebracht heeft!

 

Deel dit artikel