Uitdagingen voor Raw Material Warehouse

Peter Wentink – Hoogezand  |  In het Raw Material Warehouse (RMW) van Essity Hoogezand staan alle grondstoffen opgeslagen. Verdeeld over 6 verschillende hallen met een totale opslag van 12.529 m2. Gemiddeld staan hier elke vrijdagavond rond de 10.000 pallets en rollen met grondstoffen. Daarnaast staan er nog een kleine 2.000 pallets in onze externe opslag in Farmsum, vanwege een hogere veiligheidsvoorraad door Covid-19.

Elke week lossen we tussen de 125 en 150 vrachtauto’s (25-30 per dag) en zetten we gemiddeld 5.500 (!) pallets of rollen op de brug richting de productie. Dit zijn er gemiddeld 250-300 per shift.

Op dit moment hebben we een paar grote uitdagingen waar we druk mee bezig zijn binnen het RMW.

Een pallet met hechtstrips wordt omgepakt bij strip & turn

Invoering MDR

De eerste is de invoering van MDR ofwel medical device regulation; regelgeving voor de veiligheid en traceerbaarheid van medische hulpmiddelen op grondstoffen. Het gaat dan met name over het invoeren van reel-ID’s (de codering – scanlabels – van elke afzonderlijke rol in een bundel grondstoffen), zodat we kunnen traceren welke rollen naar de machine gaan. Bij grondstoffen die 1-op-1 vanuit de vrachtwagen de opslag in gaan en uiteindelijk richting productie, zit deze informatie standaard in het SSCC-label verwerkt. Maar waar we de verschijningsvorm aanpassen, rollen of pallets samenvoegen of juist splitsen, moeten deze data op de juiste manier toegevoegd worden. Dit gebeurt op de afdeling Strip & Turn: het ompakken van grote pallets naar kleinere pallets, bijvoorbeeld hechtstrip en lijm.

Bij deze werkzaamheden moeten we nu elke reel afzonderlijk toekennen aan een nieuw SSCC-label om zo de traceerbaarheid te garanderen. Dit is een hele andere manier van werken dan we gewend waren. De soft- en hardware die we hiervoor nodig hebben, zijn nu zover ingeregeld dat we de eerste testen kunnen doen en kunnen starten met het leren van de nieuwe manier van werken in onze operatie. Samen met de kwaliteitsafdeling en het map-XR team (het team dat zich in de meest brede zin met grondstoffen bezighoudt; van bestellingen bij leveranciers tot aan de voorraad bij de machines) hebben we hier veel werk in verzet.

Voorbereidingen nieuwe machine

BlueBell-2

De tweede uitdaging is de komst van de nieuwe productielijn BlueBell-2. Deze komt achter de BlueBell-1 te staan en met name de ruimte in dat gebied rondom de Averman-pers / UcM Paternoster is heel beperkt. Dit zorgt er in de normale operatie al voor dat dit onze grootste bottleneck qua AGV-verkeer (Automatisch Geleide Voertuigen, dat zijn onze robot-heftrucks) en wachttijden is, maar nu in de aanloop naar de komst van de nieuwe machine gebeuren er in dit gebied enorm veel werkzaamheden ter voorbereiding.

Samen met de projectorganisatie stemmen we hier goed af wat wel en niet kan, welke momenten het AGV-verkeer even stil moet en hoe we zo min mogelijk overlast veroorzaken aan het grondstoflevering-proces. Juist door deze actieve samenwerking weten we ervoor te zorgen dat de afgelopen 3 weken de overlast minimaal is geweest.

Al met al genoeg uitdagingen, ook in het RMW, waar we met z’n allen de schouders onder zetten.

 

Deel dit artikel