King Belgium en Tork zetten 100% elektrische vrachtwagen in voor distributie van hygiëneproducten
De vrachtwagen van King Belgium vormt het sluitstuk van het duurzame traject dat de producten, waaronder die van Tork, van de fabriek tot bij de klant afleggen. Een 100% elektrische Renault truck die healthcare- en hygiëneproducten, duurzame catering disposables en onderhoudsproducten levert in België en Luxemburg. Met dat project bevestigen King Belgium, onderdeel van de Bunzl Group, en Tork, een merk van Essity, hun voortrekkersrol op gebied van duurzaamheid. Om de CO2-uitstoot bij de distributie van hygiëneproducten drastisch te verlagen, investeerden beide bedrijven in de vrachtwagen, die vanaf augustus Belgische klanten bevoorraadt.
King Belgium is al meer dan 25 jaar distributiepartner van Tork in België. Het bedrijf levert onder andere hygiëneproducten zoals papieren handdoekjes, facial tissues, servetten en dispensersystemen aan scholen, ziekenhuizen, industrie, contractcateraars, pretparken, restaurantketens en overheidsinstellingen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een heel belangrijke rol binnen het bedrijf. Zo bevat het ‘BeGreen’-assortiment producten gemaakt van een grote diversiteit aan milieuvriendelijke materialen en gaat er veel aandacht naar duurzame leveranciersrelaties.
One-stop-shop delivery
Ook op het gebied van logistiek werkt King Belgium mee aan een groene toekomst. Er wordt permanent actie ondernomen om de CO2-uitstoot te verlagen. Zo hanteert King Belgium het principe van de one-stop-shop delivery, waarbij alle producten via één leverancier in één levering bij de klant geleverd worden. Alle chauffeurs worden regelmatig getraind om efficiënter te rijden en hun voertuigen worden altijd optimaal geladen. Momenteel wordt er ook gewerkt aan het vervangen van de bestaande vloot door elektrische voertuigen. Na uitgebreide tests met elektrische vrachtwagens, wordt in augustus een Renault Trucks D.Z.E. aan de vloot toegevoegd.
“Onze omzet is de voorbije tien jaar meer dan verdubbeld. Dat betekent heel wat extra leveringen bij heel wat extra klanten. Toch is onze CO2-uitstoot in de laatste tien jaar dezelfde gebleven. Dat is het beste bewijs dat we onze voortrekkersrol op vlak van duurzaamheid en ecologisch verantwoord ondernemen zeer bewust en ernstig ter harte nemen”, zegt Werner Meuleman, managing director van King Belgium.
Tork: volledig groene keten van fabriek tot bij de klant is een feit
Ook Tork zet al jaren in op duurzaamheid. Hun partnership met de Verenigde Naties en hun plek in de top 100 van meest duurzame bedrijven wereldwijd, bewijzen dat het bedrijf tot het uiterste gaat om alles wat met hygiëneproducten te maken heeft zo duurzaam mogelijk te benaderen. Dat start al bij de vraag vanuit de markt: door producten te ontwikkelen die het verbruik doen dalen, zoals het SmartOne®-systeem waardoor je minder toiletpapier verbruikt, poetspapier dat uit één laag bestaat (Tork Reflex™ Wiping Paper) en Xpressnap®-dispensers met vel-voor-vel dosering. Tijdens het productieproces maakt Tork gebruik van hernieuwbare vezels, en met een recyclingservice voor papieren handdoeken (Tork PaperCircle®) zet het bedrijf in op circulariteit.
“Als marktleider in Europa willen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan duurzame ontwikkelingen”, vertelt Wilco Nederkoorn, Commercial Director Professional Hygiene Benelux bij Essity. “Dankzij de samenwerking met King Belgium kunnen we het laatste stukje van de productketen groen en emissievrij maken. Het hele traject, van fabriek tot bij de klant en eindconsument, is nu milieuvriendelijk.”
De focus op duurzaamheid zal de komende jaren enkel aan belang toenemen. Klanten en bedrijven verwachten dat producenten duurzaamheid verzekeren. Maar ook overheden zullen actie ondernemen, bijvoorbeeld door op termijn alleen elektrische (vracht-)wagens in steden binnen te laten. “King Belgium is onze eerste partner op de Belgische markt die deels elektrisch zal rijden”, zegt Wilco Nederkoorn. “In de toekomst zullen we steeds meer van dit soort initiatieven zien opstarten, tot elektrisch leveren ‘het nieuwe normaal’ is. Hoe sneller we dat kantelpunt bereiken, hoe beter.”