Werken tijdens corona, zo doen we dat in Zeist

Geplaatst in: Juni 2020

Christine Voorma – Zeist  |  Het zijn pittige tijden, of… Hoe verleidelijk het was om in de eerste weken in mijn “thuispak” achter de computer te zitten … Inmiddels heb ik een beter ritme gevonden; vroeg op, 5 kilometer wandelen en dan op tijd in toch een soort van “kantoorkloffie” met een fris hoofd achter die laptop.

Mijn headset is bijna vastgegroeid aan mijn hoofd, maar dat was al zo. Het grote verschil is het vinden van motivatie uit je eigen “ikkie”. Zit ik er even door heen, dan kan ik niet een rondje lopen en energie opdoen bij een collega. Nu moet ik het zelf oplossen. Blik op oneindig en constateren dat de achterbuurman zijn afval naar de kliko brengt (dus 14.00 uur, heerlijk zo’n man van de klok). En zo heb ik geleerd dat motivatie in kleine dingen zit.

Het zijn leerzame tijden, waarin thuis ook echt weer thuis is geworden en het heel goed (en beter dan daarvoor) mogelijk is om een splitsing te maken tussen werk en vrije tijd. En natuurlijk mis ik kantoor, collega’s en alles wat daarbij hoort, maar ik ga niet leeglopen op dat gemis.

Ik heb eigenlijk nog een vraag … wat staat er in dat boek dat al maanden dient als laptop ondersteuning?


Eva Schoeren – Zeist  |  Voor mij is thuiswerken met collega’s op afstand sinds 2017 al de dagelijkse manier van werken. Mijn collega’s zitten verspreid over Europa en de VS, voor COVID zagen we elkaar 2-3 keer per jaar ergens in Europa en verder maken we dagelijks gebruik van alle genoemde conference call mogelijkheden. Dit bevalt mij prima, ik heb met ondersteuning van Essity thuis een goede werkplek gecreëerd.

Wat betreft klantbezoek is de situatie bij ons natuurlijk ook anders waar het fysiek bezoek betreft. Die uitdaging kon voor ons als Customer Success team wel als een kans ingezet worden.
Vóór COVID-19 was het vanzelfsprekend dat je fysiek op bezoek ging voor trainingen en Business Reviews, nu is een klantmeeting op afstand al bijna het nieuwe normaal.

Fysiek bezoek zal voor veel klanten en ook voor ons als Customer Success Team van grote waarde blijven en ik verheug me erop dat dat weer kan straks, maar door de COVID-situatie merken zowel klanten als het team dat het vaak ook anders kan, met minder reistijd en CO2-uitstoot en toch een tevreden klant.

Grote winnaar: Onze hond Boed! Dagelijks het hele gezin thuis!


Ludolf Bos – Zeist  |  Sinds eind februari werk ik bij Essity als manager van HMS Customer Service. Na drie weken op kantoor in Zeist ben ik verhuisd naar de zolder van mijn huis in Amersfoort. De eerste periode van mijn nieuwe baan had ik me uiteraard anders voorgesteld. Als onderdeel van een nieuw team had ik graag meer tijd gehad om mensen persoonlijk te leren kennen. Gelukkig biedt de huidige tijd voldoende andere mogelijkheden om met elkaar in contact te komen.

Het heeft me verrast hoe snel we als HMS-organisatie in staat waren de omschakeling te maken. Met de aanschaf van enkele schermen, toetsenborden en headsets konden snel goed werkbare thuiswerkplekken worden ingericht. De digitale infrastructuur maakte het mogelijk dat het merendeel van de werkzaamheden van Customer Service vanaf thuis gewoon door konden gaan.

Iedereen ervaart de thuiswerksituatie anders. Heel positief is dat er vanuit Essity en bij collega’s onderling begrip is voor ieders situatie en dat we elkaar proberen te helpen. Uiteraard ben ik erg nieuwsgierig hoe de combinatie kantoor en thuiswerk zich gaat ontwikkelen. Er zal een andere dynamiek ontstaan die hopelijk veel mooie dingen gaat opleveren.


Wendy van de Wijngaard – Zeist  |  Ik ben receptioniste op het hoofdkantoor in Zeist. De gehele Corona tijd heb ik op het, bijna lege, kantoor gewerkt. Ik vond dit, zeker in het begin, wel onwennig. Ik kwam dan ’s ochtends binnen in een donker en heel stil pand en was dan vaak ook nog een tijdje alleen. Normaal zijn er altijd wel mensen waar je dan even mee praat, of in elk geval hoor je mensen en bedrijvigheid.

Het werk gaat eigenlijk nog helemaal door als vanouds; zeker in het begin kregen we heel erg veel telefoontjes. En alle andere kantoorzaken gaan ook door…Facturen komen gewoon nog uit de printers, maar er is niemand meer op de afdelingen om ze te versturen! Dus dat hebben wij overgenomen. Pakketten en post komen nog steeds binnen en in plaats van dat mensen het zelf komen ophalen, nemen wij nu foto’s en soms sturen we het door naar hun huisadres.

Wij hebben het drukker dan ooit! Wat ook wel heel erg fijn is, juist omdat het zo stil is op kantoor.

Ik vind dat Essity het erg goed heeft gedaan in deze periode. Er was steeds een hele duidelijke richtlijn en heldere communicatie.

 

Print Friendly, PDF & Email