Chaos met Maarten van Eijk en Jeroen Koudijs

Maarten (links) en Jeroen

Sophie Vrolijks – Ze begonnen beide op 1 februari bij Essity en vielen met hun neus in de boter: Essity zat middenin een kostenbesparingsprogramma en er waren leveringsproblemen voor het merk TENA. Niet echt een zachte landing zou je zeggen, maar de heren zijn toch heel positief ingesteld en volgens eigen zeggen een goede combi.

Maarten is getrouwd met Ariëlle, en zij hebben samen een zoon. Jeroen woont samen met Ilse. Ze zijn beiden gestart als Key Accountmanager (KAM) voor Health and Medical Solutions en werken voor de extra- en intramurale markt. Dit betekent dat ze grote klanten behandelen binnen instellingen en homecare. Een complexe job, omdat er veel gebeurt in de markt. Centraal staat voor Maarten en Jeroen de zorgconsument. Wat zij doen is processen begeleiden en ervoor zorgen dat deze zorgconsument het beste product krijgt.

Jeroen: “Ik heb de afgelopen 19 jaar bij King / D-care gewerkt, dit is een medische groothandel met een supply chain concept, en afnemer van Essity producten. Tussentijds ben ik drie jaar regiomanager geweest bij Medeco. Op deze manier heb ik alle kanalen al vanuit verschillende oogpunten gezien. Het vakgebied binnen Health and Medical Solutions (HMS) is – qua vergoede markt en zorgverzekeraars – heel complex, er gebeurt veel.”

“Ik ga met een grote glimlach naar mijn werk”

Maarten: “Een groot voordeel voor ons is dat wij binnengekomen zijn bij Essity, we hebben geen SCA of BSN Medical achtergrond. Mijn ervaringen betreffende het zorglandschap heb ik opgedaan binnen de farmaceutische industrie in diverse rollen waaronder ook internationale marketing. Hierdoor heb ik al veel kennis binnen ziekenhuizen opgedaan en met de diverse stakeholders waaronder zorgverzekeraars. Ik denk dat Sales veel meer een partnerschap wordt tussen ons en de klant. We laten aan de klant zien dat we begrijpen waar ze mee te maken hebben en zo gaat het om veel meer dan productkeuze of – voorkeur. Verbinding tussen Sales en Marketing en de andere afdelingen vind ik heel belangrijk. Wat heel waardevol was voor ons, was het meebellen met Customer Service naar klanten in de tijd dat we leveringsproblemen hadden. Je hebt op dat moment zo’n direct contact met een klant en ervaart waar ze op de werkvloer mee te maken krijgen, en daar ben ik nog dankbaar voor.”

Jeroen: “Je moet gebruik maken van elkaars sterktes: niet marketing of sales bepaalt, er is een gezamenlijk doel: de klant.”

Maarten en Jeroen vinden over een heleboel dingen iets, ook over Essity:

Maarten: “Ik zie een open cultuur, iedereen is behulpzaam en alles was goed geregeld toen we begonnen. Ik heb het gevoel dat ik goed bij Essity pas en Essity goed bij mij.”

Jeroen: “Inderdaad, ik ben heel open en vriendelijk ontvangen door de verschillende afdelingen, er is geen afstand en veel Zweeds vertrouwen. Binnen ons KAM-team, maar ook binnen HMS delen wij alles, dat is een prettige manier van samenwerken.”

Maarten/Jeroen: “Wij vinden allebei de verbinding tussen de afdelingen heel belangrijk: CS staat onze klanten te woord. Alle afdelingen zijn samenwerkende vaten. Collaboration is een mooi ‘belief’: je doet het samen. Er moet wederzijds begrip zijn en waardering voor de kwaliteiten van alle collega’s.”

Maarten: “Ik wil alles weten, waarom doen mensen iets, en waarom doen we het zo? Kunnen we het ook anders doen? Het is belangrijk om manieren van werken opnieuw te bedenken en dingen beter willen maken. Ik zit nog in een leertraject en daar hoop ik in te blijven. Ik ga met een grote glimlach naar mijn werk en ik ben blij dat ik de keus heb gemaakt om hier te gaan werken!”

Deel dit artikel