Primeur in Hoogezand met Essity Connect
René Zonneveld (ext) – Hoogezand | Werken aan een machinelijn en tegelijk online zijn om in computerprogramma’s als Rubik, Workday of Kronos te werken, gaat niet heel soepel samen, om het voorzichtig uit te drukken. Concreet gevolg: er wordt in de praktijk niet volop geprofiteerd van de aanwezige mogelijkheden. Precies om die reden is Essity Connect ontwikkeld, een app die de Operator centraal stelt. Aan de Heracles 9 wordt Essity Connect sinds februari als eerste in ons land gebruikt.
Bart Rietveld maakt deel uit van het team dat Essity Connect in Hoogezand heeft geïntroduceerd. “Essity Connect is een app die je toegang geeft tot alle programma’s die voor jou relevant zijn en waarmee je met je collega’s (en bijvoorbeeld het RST) kunt communiceren. Het idee en de eerste versie van Essity Connect, is ontwikkeld door onze collega’s in Spanje. Voor deze introductie aan de Heracles 9, hebben we hem helemaal aan onze werkwijze aangepast.”
Operator centraal
“De basisgedachte achter Essity Connect is, dat jouw werk als Operator en Equipment Owner centraal staat. Met deze ene app kun je overal bij en alles doen. Op een veilige manier, ook niet onbelangrijk. In de periode vóór Essity Connect was het zo dat bijvoorbeeld het machine-account altijd open bleef staan. Heel praktisch, want dan hoef je niet steeds in te loggen, maar ook heel onveilig natuurlijk.”
Essity Connect is ontwikkeld als functionaliteit binnen Teams. Je benadert de app via de werk-pc, of via je telefoon. Bart: “Nu moet je op de pc voor ieder programma apart inloggen. Dat is erg omslachtig, je moet dan al die inlogroutines en wachtwoorden onthouden. Dat is eigelijk een beetje vragen om digitaal onveilige situaties. Met Essity Connect log je aan het begin van je dienst één keer in en dan kun je verder overal in. Zelfs voor de aanvraag van je vakantiedagen, om maar wat te noemen.”
Kijken, lezen, schrijven en chatten
Omdat je via een persoonlijke inlog in de app komt, is de inhoud helemaal gepersonificeerd. Je kunt bijvoorbeeld op jouw deel van de lijn klikken om – via een SPC-achtige interface – de standaarden en werkinstructies van dat gebied te bekijken. Je ziet ook een overzicht van je eigen verbeteringen en vorderingen, PDCA-acties of de status van storingen. Vragen of opmerkingen voor collega’s laat je achter, of je zoekt direct contact via de chatfunctie. “We kunnen de app nu in de praktijk fine-tunen”, aldus Bart. “Vooralsnog is iedereen die ermee werkt erg enthousiast. Ik heb ook niet het idee dat er nu wat mist, maar mocht dat zo zijn, dan gaan we dat toevoegen. Essity Connect draait straks wereldwijd, maar is tegelijk custom-made.”